top of page

TITANIC

Aikuiset naiset ja Petri teki vastateoksen Titanic esitykseen Svenska Teaternissa. Se oli mielenkiintoinen tapaus.

HARMONY & RAGE

I'm a paragraph. Click here to add your own text and edit me. It’s easy. Just click “Edit Text” or double click me to add your own content and make changes to the font. Feel free to drag and drop me anywhere you like on your page. I’m a great place for you to tell a story and let your users know a little more about you.​ This is a great space to write long text about your company and your services. You can use this space to go into a little more detail about your company. 

THE REAL STORY

I'm a paragraph. Click here to add your own text and edit me. It’s easy. Just click “Edit Text” or double click me to add your own content and make changes to the font. Feel free to drag and drop me anywhere you like on your page. I’m a great place for you to tell a story and let your users know a little more about you.​ This is a great space to write long text about your company and your services. You can use this space to go into a little more detail about your company. 

TITANIC

Aikuiset naiset ja Petri teki vastateoksen Titanic esitykseen Svenska Teaternissa. Se oli mielenkiintoinen tapaus.

HARMONY & RAGE

I'm a paragraph. Click here to add your own text and edit me. It’s easy. Just click “Edit Text” or double click me to add your own content and make changes to the font. Feel free to drag and drop me anywhere you like on your page. I’m a great place for you to tell a story and let your users know a little more about you.​ This is a great space to write long text about your company and your services. You can use this space to go into a little more detail about your company. 

THE REAL STORY

I'm a paragraph. Click here to add your own text and edit me. It’s easy. Just click “Edit Text” or double click me to add your own content and make changes to the font. Feel free to drag and drop me anywhere you like on your page. I’m a great place for you to tell a story and let your users know a little more about you.​ This is a great space to write long text about your company and your services. You can use this space to go into a little more detail about your company. 

SVENSKA TEATERN

Yhteistyökumppani: Svenska Teatern
Yleisötyöntekijä: Jenni Sainio
Lähdeteos: Titanic, ohjaus Akse Pettersson
Projektin kokonaiskesto: 17.3-16.4.2016


Yleisöryhmän ohjaaja: Maria Hyökyvaara
Kommenttiteos: Aikuiset naiset ja Petri goes Svenskan
Lämmittelyharjoitus: 2h
Harjoitustunnit ryhmän kanssa sis. lähdeteoksen katsominen: 30h
Esitykset: Yleisöennakko Malminkartanon kirjastossa 8.4.2016, yleisökenraali Svenska Teaternin suurella näyttämöllä 12.4.2016 ja ensi-ilta suurella näyttämöllä 15.4.2016 12h Svenska Teaternin kulissikierros: 2h
Tuotanto: Tiedotus, markkinointi, puvustus, valokuvaus, videotallenteet 86h

 

TANSSIN TALO

Yhteistyökumppani: Tanssin talo Kiss my Dance -tapahtuma
Yleisötyöntekijä: Jenni Sainio
Lähdeteos: Assembly, koreografia ja ohjaus Nicola Conibere
Projektin kokonaiskesto: 8.10-20.10.2016

Yleisöryhmän ohjaaja: Maria Hyökyvaara
Kommenttiteos: If I Melt For Dance
Lämmittelyharjoitukset ennen teoskokemusta: 11h
Harjoitustunnit ryhmän kanssa sis. lähdeteoksen katsominen: 17h
Esitykset: Kenraali Merikaapelihalli 15.10.2016, yleisöennakko 16.10.2016 Malminkartanon kerhohuone ja ensi-ilta 16.10.2016 Merikaapelihalli 9h
Tuotanto: Tiedotus, markkinointi, valokuvaus, videotallenteet 62h

VAPAAkollektiivi

Yhteistyökumppani: VAPAAkollektiivi
Yhteyshenkilö: Outi Yli-Viikari
Lähdeteos: Parts of Life –Miltä tuntuu olla ihminen, koreografia ja ohjaus Disa Krosness
Projektin kokonaiskesto: 7.1-10.2.2017

Yleisöryhmän ohjaaja: Maria Hyökyvaara
Kommenttiteos: Teos jota ei ole
Lämmittelyharjoitukset sekä yhteisharjoitukset VAPAAkollektiivin kanssa ennen teoskokemusta: 16h
Harjoitustunnit ryhmän kanssa sis. lähdeteoksen katsominen: 24h
Esitykset: Ensi-ilta 27.1.2017 Kanneltalon konserttisalissa sekä 28.1.2017. 7h
Tuotanto: Tiedotus, markkinointi, valokuvaus, videotallenteet 40h

Erityishuomioita: Svenska Teaternin yhteistyö opetti, että tekniset tarpeet on osattava esittää mielellään hiukan ylimitoitetusti hyvin varhaisessa vaiheessa yhteistyökumppanin suuntaan. Tämä oli ainoa yhteistyö, jonka yhteydessä ryhmällämme, eikä minulla ohjaajana ollut suoraa yhteyttä teoksen ohjaajaan missään vaiheessa, ei edes yleisökeskustelussa. Lähetin ohjaajalle sekä koko työryhmälle Titanic -esityskokemuksen jälkeen kirjeen, jossa avasin intuitiivisesti heti yhden yön nukuttuani oman esityskokemukseni. Tässä yhteistyössä ryhmän pitkäjänteinen lämmittely ei ollut mahdollinen aikataulullisista syistä. Tämä oli myös runsain tekemistämme kommenttiesityksistä, johtuen hyvin vahvasti siitä, että lähdeteos oli kaikilta osiltaan äärimmäisen runsas. Ainut kommenttiesityksemme jossa oli puvustusta ja rekvisiittaa. Tämä jäi myös ainoaksi hankkeen aikana tekemistämme kommenttiesityksistä, jonka teimme käsikirjoituksen pohjalta.

”Teidän kommenttiesitys on ehdottomasti syvin esitysanalyysi, mitä Titanic -teoksesta on tehty.”
-Titanic -teoksen näyttelijä yleisökeskustelussa-

”Oli huikeaa nähdä niin omia katsojahavaintoja kuin ihan uusiakin näkökulmia Titanic -teokseen teidän kommenttiesityksen kautta. Mielettömän palkitseva kokemus katsojalle”
-Katsoja esityskokonaisuuden jälkeen-

”Aivan huimaa saada esiintyä Svenskanin lavalla!”
-Taru-Piritta Kallio, Yhteisöteatteriryhmä Aikuiset naiset ja Petri-

”Ainutlaatuinen kokemus päästä osalliseksi ”oikeaan teatteriin”. Teatteritalon juhlallisuus, näyttämön tuoksu ja taika, näyttelijöiden tilat ja fiini yleisö. Rohkeaa ja hullua heittäytymistä, jonka voi kokea vain kerran elämässä. Esitys, jossa sai mennä oman mukavuusalueen ulkopuolelle ja samalla jopa nauttia siitä.”
-Soile Härkönen, Yhteisöteatteriryhmä Aikuiset naiset ja Petri
-

Erityishuomioita: Halusimme kokeilla Dialogisen yleisötyömallin toimivuutta festivaaliteoksen yhteydessä. Halusimme nähdä, onko yleisön kommenttiesitys mahdollista valmistaa vain muutaman päivän aikataululla. Ja kyllä se oli. Nicola Coniberen teos oli abstrakti liikkeellinen yhteisötaideteos, jonka matemaattinen ja toisteinen muoto tuotti upean mahdollisuuden tutkia nimenomaan teoksen katsojakokemusta. Kuinka käyttäydyimme itse katsomossa? Minkälaisia reaktiota sisäinen hämmennyksen tila katsojassa aiheuttaa? Toinen provosoituu, toinen päättää ratkaista esityksen kaavan, yksi inspiroituu ja kolmannen esityskokemus jää puolitankoon, kun koko keskittyminen menee siihen, ettei ymmärrä koko teoksesta yhtään mitään. Assemblyn
katsomo oli erotettu vain betonilattiaan kiinnitetyllä teippiviivalla. Katsomoalueella sai vapaasti liikkua. Siellä oli muutama tuoli ja sieltä sai poistua milloin vain ja palata milloin vain. Aina kun yksi katsoja päästettiin sisään, tuli esitystilaan myös yksi uusi tanssija. Esiintyjät olivat suorassa, yksinkertaisessa ja avoimessa kontaktissa yleisöön koko teoksen ajan. Valmistimme oman kommenttiesityksemme katsomoalueelle ja yleisö seurasi esitystämme esitysalueelta.

”Assembly oli hämmentävä esitys, jossa katsojana jouduin tahtomattani esitykseen osalliseksi. Yksinkertaisuudessaan todella voimakas kokemus, jossa jouduin kamppailemaan omien ajatusteni,
ennakkoluulojeni sekä tunteiden kanssa. Kuinka minun kuuluu olla täällä? Mitä seuraavaksi tapahtuu? Miksi he tekevät noin kuin tekevät?”

-Soile Härkönen, Yhteisöteatteriryhmä Aikuiset naiset ja Petri-

”Tämä prosessi lisäsi ja syvensi kokemistani ja katsojuuttani. Ymmärrän nyt entistä paremmin, että jokainen on oma kokijansa ja aina yhtä oikeassa omassa katsojuudessaan. Samalla en myöskään
väheksy omia kokemuksiani. Ikä ei ole este ennakkoluulottomaan katsojuuteen vaan oma itse.”

-Satu Korhonen, Yhteisöteatteriryhmä Aikuiset naiset ja Petri-

Erityishuomioita: Parts of Life -teoksen yhteyteen teimme kommenttiesityksemme teoksen ensimmäisen läpimenon pohjalta. Päädyimme tähän ratkaisuun yhdessä VAPAAkollektiivin kanssa, koska muuten meille olisi jäänyt liian vähän aikaa tehdä yleisön kommenttiesitys. Tästä opimme paljon. Ja näin ei kannata tulevaisuudessa tehdä. Näimme toisin sanoen tekeillä olleen teoksen liian varhain, teos ei ollut vielä kypsä, tai valmis. Ja tämä luonnollisesti resonoi katsojakokemuksessa, varsinkin ohjaajan katsojakokemuksessa ja tämä vaikutti voimallisesti kommenttiesityksen tekoprosessiin. En ohjaajana syttynyt. Mutta tämä mahdollisti myös paljon. Tämän prosessin aikana keskityimme vielä konkreettisemmin autenttisuuteen. Mitä on olla rehellinen ja autenttinen omalle sisäiselle maailmalleen ja ajatuksilleen? Miten myös ilmaista nämä ajatukset ja tunteet sellaisinaan juuri tässä hetkessä myös ulospäin? Tämä oli yhteistyö, jossa dialogisuus myös ryhmien välillä oli vahvin. Vierailimme toistemme harjoituksissa. Meillä oli kaksi yhteistä esityskokonaisuutta sekä kaksi yleisökeskustelua. Yleisökeskusteluissa kävi ilmi, että ensimmäinen yleisön kommenttiesityksemme oli vaikuttanut myös paljon VAPAAkollektiivin omaan ilmaisuun seuraavissa esityksissä. Tästä yhteistyöstä opin eniten niin ammatillisesti kuin henkilökohtaisestikin.

”Olimme yllättyneitä siitä, kuinka intensiivisesti te harjoittelette.”
-Outi Yli-Viikari VAPAAkollektiivin tanssija-

”Mikä on totta tässä hetkessä. Liikkuminen lavalla oli voimaannuttavaa. Tämä vastateos ja lavalla olo oli kuin meditointia.”
-Jaana Hummasti, Yhteisöteatteriryhmä Aikuiset naiset ja Petri-

”Tämä kahden esityksen kokonaisuus oli ainutlaatuinen kokemus ja antoi katsojana minulle paljon. Esitykset täydensivät toisiaan. Tulemme keskustelemaan kokemuksestamme ystävättäreni kanssa vielä kotiin päästyämme.”
-Katsojakokemus
-

Kirje Akse Pettersonille sekä Titanicin työryhmälle

Aikuiset naiset ja Petri goes Svenskan -käsiohjelma

If I melt for dance -käsiohjelma

CASE-ESIMERKIT

© 2017 by Maria Hyökyvaara. Proudly created with WIX.COM
bottom of page